Thursday, February 28, 2008

Tunnels-Terowong



Sinopsis
Tunnels, sebuah novel fantasi yang dikenali sebagai ‘The next Harry Potter’ di Britain. Mengisahkan seorang remaja yang menemui dunia yang hilang jauh di bawah perut bumi di kota London. Ia adalah salah satu karya best seller di Britain pada tahun lalu dan bakal difilemkan tidak lama lagi. Kini Tunnels telah di lesenkan untuk diterjemah ke dalam 34 bahasa asing.

Penulis karya yang pada asalnya diterbitkan dengan judul The Highfield Mole ini bijak memanipulasi bahasa melalui personafikasi dan diksi khususnya bagi mencipta elemen misteri, suasana tragis dan dramatik serta plot perumitan dan klimaks yang penuh emosi. Tunnels pasti dapat menawan hati remaja yang berusia 10 tahun ke atas terutama bagi mereka yang sukakan kisah pengembaraan yang mencabar dan misteri.

Adunan kisah realiti dan fantasi, Tunnels akan membawa kita menerokai dunia Will Burrows seorang remaja yang membesar dalam keluarga yang agak ganjil dan ‘tidak berfungsi’. Ibunya hanya menghabiskan masa di depan televisyen dan tidak mengendahkan keluarga. Segala tanggungjawab diambil alih oleh Rebecca, adik kepada Will. Bapanya, Dr. Burrows merupakan seorang ahli arkeologi yang bekerja di muzium yang sentiasa menyimpan cita-cita besar untuk menjadi terkenal dengan hasil-hasil penemuannya.

Keadaan rambut dan kulit Will yang kelihatan berlainan daripada orang lain menyebabkan dia disisihkan oleh kawan-kawannya. Sejak itu, Will sentiasa membantu ayahnya melakukan kajian tentang penggalian dan mencari bukti tamadun purba yang telah lama hilang di telan zaman. Ini membuatkan dia mula minat dalam bidang arkeologi hinggakan dia memiliki projek penggaliannya yang tersendiri.
Selepas ayahnya tiba-tiba menghilang, Will bersama Chester, satu-satunya kawan yang dia ada, mula meneroka jauh ke dalam tanah melalui terowong yang mereka gali demi mencari ayahnya. Perjalanan yang cukup bahaya dan mencabar. Dalam usaha pencariannya, Will mula menemui kebenaran yang tersembunyi. Segala rahsia yang ‘tertanam’ selama ini mula terbongkar.

Roderick Gordon and Brian Williams telah memperkenalkan sebuah kisah yang menakjubkan. TUNNELS menyajikan kisah yang padat dengan aksi, penuh misteri, cabaran, penerokaan, keadaan yang cukup bahaya dan menggerunkan. Variasi watak, daripada mengagumkan hinggalah menjijikkan disatukan untuk memikat pembaca dalam menelusuri kisah yang berselirat dengan kejutan dan rahsia. Gordon dan Williams memberikan gambaran yang cukup istimewa. Deskripsi yang penuh animasi membuatkan jalan ceritanya benar-benar hidup.

Komen Editor

Syahadat Cinta



Sinopsis
“Mahukah kamu menciumku?”

“Masya-Allah, kenapa?”

“Sebab ciuman adalah bukti kewujudan cinta. Kamu terpikat kepadaku kerana wajah ini, maka dia meminta bibirku untuk kamu cium. Jika hati yang membawa cintamu kepadaku, maka kamu pun harus mencium hatiku. Pilih mana?”

***

Itulah petikan perbualan antara Iqbal, tokoh utama dalam novel ini, dan Zaenab, gadis yang merupakan perwujudan dari jamaliah Ilahi. Sebagai pemuda metropolis, Iqbal berjuang mengakhiri masa lalunya yang kelam, dan secercah cahaya Ilahi memasuki relung-relung hatinya, dan membawanya ke alam pesantren. Tetapi ternyata, perjalanan ini memunculkan amuk pergolakan di dalam hatinya. Baru sahaja dia mulai belajar berwuduk, membaca al-Quran dan bersembahyang, tetapi dia terpelanting ke lembah perdebatan, yang pada lahirnya memang dengan sahabat-sahabat senterinya, tetapi pada hakikatnya adalah antara Iqbal dengan dirinya sendiri. Baginya, hatilah yang perlu mendapat cahaya Islam, menerangi jiwa. Iqbal berusaha memasuki Islam melalui jalur hatinya, dan ternyata jalur itu membawa bersama benih-benih cinta kepada Zaenab, seorang santeriwati di pesantren itu. Tetapi, masih ada dua gadis lain sedang menunggu cintanya: Priscillia, seorang gadis dari keluarga Kristian yang taat dan mendapat berbagai kekerasan dari keluarga dan sahabat-sahabatnya kerana telah memilih memasuki hidayah Islam; sedang gadis yang seorang lagi adalah pelajar sebuah SMA yang dipaksa menikahi orang yang tidak dicintainya, bahkan tidak dikenalnya. Iqbal justeru banyak belajar tentang keagungan Islam dari sebuah keluarga pengemis yang menumpangkannya di teratak mereka ketika dia lari dari pesantren kerana perseteruan-perseteruan fahaman agama yang sangat tajam.

Novel spiritual ini menjadi kesaksian (syahadat) perjalanan cinta seorang anak kota dalam tempias wajah Ilahiyah yang sarat aroma spiritual dan pertarungan ragam tradisi.

Komen Editor

Kepada Mu Aku Berserah



Sinopsis
Ketika ronda-ronda keliling Jakarta, tanpa sengaja Teja bertemu seorang gadis yang cukup mengusik hatinya. Namun, ada perkara lain yang membuatkan Teja tidak mampu melupakan gadis itu. Apakah rahsia yang gadis itu simpan hingga membuatkan matanya selalu kelihatan sayu? Lala… begitulah nama yang Teja berikan, memiliki rahsia yang membuatkan tatapannya sesekali nampak menerawang. Mampukah Teja mencungkil rahsia itu dan membantu Lala bangkit dari kedukaannya? Namun, untuk kembali bertemu Lala, Teja harus melalui jalan yang berliku. Jejak Lala seolah-olah lenyap begitu sahaja, bayangan trauma masa lalu terus menghantui. Semua rahsia itu hanya mampu terurai satu demi satu hanya bila mereka berserah kepada-Nya....

Komen Editor

Kutemu Dikau Dalam Setiap Tahajudku



Sinopsis
Kutemu Kau Dalam Setiap Tahajudku mengisahkan tentang Agus, anak muda yang suka berlumba motosikal telah jatuh hati kepada Airin teman sekolahnya sejak dari kecil. Dalam masa yang sama, Dewa yang merupakan teman sekuliah Airin kini turut mencintai Airin. Airin yang merupakan seorang gadis yang patuh pada ajaran Islam menginginkan seorang yang mampu membimbing dia dan keluarganya. Dia bukan mencari seorang kekasih tetapi 'imam' yang mampu memimpin keluarganya. Siapakah yang mampu merebut hati gadis manis ini? Bagaimana Dewa dan Agus bersaing untuk memiliki hati Airin?

Komen Editor

Edensor



Sinopsis
Edensor: sebuah gambaran dalam desa khayalan Kisah anak muda yang ingin mendaki puncak cabaran, menerjang batu granit kesulitan, menggoda marabahaya, dan memecahkan misteri dengan sains. Dia ingin menghirup pelbagai pengalaman lalu terjun bebas menyelami labyrinth liku-liku hidup yang hujungnya tak dapat disangka. Dia dambakan kehidupan dengan kemungkinan-kemungkinan yang bertentangan antara satu sama lain seperti perlanggaran molekul-molekul uranium: meletup tak terduga, menyerap, mengikat, berganda, berkembang, terurai, dan berserakan ke arah yang tak terduga. Dia ingin ke tempat-tempat yang jauh, menemui beragam-ragam bahasa dan berbagai-bagai bangsa. Mengembara, dan menemukan arah dengan membaca bintang-bintang di langit. Mengharungi padang dan gurun-gurun, melepuh dibakar matahari, terolang-aling dihentam angin, dan menciut dicengkam dingin. Impikan kehidupan yang menggetar dan penuh dengan penaklukan. Aku ingin hidup! Ingin merasakan sari pati hidup!!

Komen Editor

Sang Pemimpi



Sinopsis
"Tanpa mimpi orang seperti kita akan mati... Kita tidak akan mendahului nasib."

Sang Pemimpi adalah sebuah lantunan kisah kehidupan yang cukup mempesona dan nescaya akan berjaya membuat anda percaya tentang tenaga cinta, tentang kekuatan mimpi dan pengorbanan. Malah lebih dari itu akan membuat anda percaya kepada kekuasaan Tuhan. Andrea akan membawa anda berkelana dan menerobos sudut-sudut pemikiran hingga menemukan pandangan yang berbeza, malah luar biasa tentang nasib, tentang intelektual, kegembiraan yang meluap-luap, sekaligus kesedihan yang mengharu biru.

Andrea membawa anda mengembara pada kisah anak-anak Belitong yang cuba menperoleh pendidikan dengan pelbagai cabaran kehidupan yang cukup menyedihkan. Dimulai dengan kenakalan remaja yang kelihatan biasa, namun tanpa anda sedari, lambat laun watak-watak itu akan mengusai anda, membawa diri anda turut hanyut dalam gelombang hidup yang mengcengkam mereka.

Anda pasti tersenyum dengan humor halus yang bersahaja namun tersirat di dalamnya falsafah yang cukup rasional, erti perjuangan hidup dalam kemiskinan yang begitu membelit dan cita-cita yang cukup gagah yang di dukung oleh dua watak utama buku ini, Arai dan Ikal. Buku ini akan membuatkan anda merenung ke dalam diri sendiri dengan penuh pengharapan, menolak semua rasa putus asa dan tidak berdaya.

“Tanpa mimpi, orang seperti kita akan mati....”

“Kita tidak akan mendahului nasib!!!”

“Kita lakukan yang terbaik di sini!! Dan kita akan berkelana menjelajah Eropah sampai ke Afrika!! Kita akan belajar di Perancis!!....Apa pun yang terjadi!!”

Komen Editor

Laskar Pelangi



Sinopsis
Sebuah kisah keajaiban masa kecil 11 anggota Laskar Pelangi yang luar biasa dan menghiburkan. Pengembaraan anak-anak Melayu Belitong yang menyentuh dan sukar dilupakan. Kecintaan terhadap pendidikan, keunggulan nilai persahabatan dalam menempuh kesukaran hidup dan kemurnian prinsip menghiasi perjalanan Laskar Pelangi. Novel ini dipersembahkan untuk mereka yang meyakini the magic of childhood memories, dan untuk mereka yang masih percaya akan adanya pintu keajaiban lain untuk mengubah dunia pendidikan.

Pelbagai peristiwa menakjubkan terjadi pada zaman para anggota Laskar Pelangi masih kecil. Sebelas orang anak Melayu Belitong yang luar biasa ini tidak menyerah kalah walau keadaan tidak selalu menyebelahi mereka. Lintang, si miskin cilik yang genius dengan senang hati berbasikal berulang alik sejauh 20 kilometer untuk menuntut ilmu meskipun kadang-kadang hanya sempat menyanyikan lagu Padamu Negeri pada akhir waktu sekolah. Mahar, selain bersekolah dia turut memarut kelapa untuk biaya keluarganya adalah seniman yang imaginatif dan kreatif meskipun dia sering dipersendakan sahabat-sahabatnya. Tetapi dia berjaya mengangkat darjat sekolah Muhammadiyah di kampung mereka. Begitu juga kisah sembilan orang Laskar Pelangi lain yang bersemangat dalam menjalani kehidupan dan berjuang meraih cita-cita.

Novel ini menyelami kejujuran pemikiran, dan indahnya pengembaraan mereka. Anda akan tertawa, menangis dan tersentuh menghayati gelagat mereka. Novel ini dipersembahkan untuk mereka yang meyakini the magic of childhood memories, dan untuk mereka yang masih percaya akan adanya pintu keajaiban lain untuk mengubah dunia pendidikan.

Komen Editor

Wednesday, February 27, 2008

Maklumat Tambahan Berkaitan Penulisan Novel PTS

1). NOVEL KANAK-KANAK
Novel kanak-kanak merangkumi cerita-cerita fiksyen, sains, pengembaraan, motivasi, tauladan, fantasi dan sebagainya. Satu manuskrip lengkap yang perlu ditulis dengan 60% dialog dan 40% naratif (lebih kurang 150 muka surat (double spacing, font times new roman saiz 12)). Manuskrip juga haruslah menggunakan kata ganti nama ketiga (penulis sebagai pencerita bukan sebagai aku).

2). NOVEL REMAJA
Pihak kami juga sedang mencari manuskrip atau novel yang berkaitan dengan kehidupan remaja sehari-hari dan konflik yang dilalui remaja. Tema boleh merangkumi persahabatan, hobi, penyiasatan, sains fiksyen dan sebagainya (cinta hanya dijadikan sebagai pemanis cerita dan tidak boleh menjadi tema bagi novel remaja). Saudari juga boleh dapatkan buku-buku terbitan kami sebagai rujukan. Satu manuskrip lengkap yang perlu ditulis dengan 60% dialog dan 40% naratif (kira-kira 150-180 muka surat (double spacing, font times new roman saiz 12)). Manuskrip juga haruslah menggunakan kata ganti nama ketiga (penulis sebagai pencerita bukan sebagai aku).

3). NOVEL SYOK!
Novel untuk remaja metropolitan. Saudara menghantar SINOPSIS CERITA, CONTOH SATU BAB (bagi menilai gaya bahasa) dan BIODATA.Untuk tiga kategori di atas bolehlah berhubung dengan Encik Nazri B. Mohd Annuar (nazri@pts.com.my)

4). NOVEL DEWASA
Novel dewasa pula merangkumi cerita jibunsyi, sejarah melayu, pahlawan Islam dan cerita-cerita klasik. Novel cinta tidak diterbitkan oleh PTS.Satu manuskrip lengkap yang perlu ditulis dengan 70% dialog dan 30% naratif (kira-kira 350-400 muka surat (double spacing, font times new roman saiz 12)). Manuskrip juga haruslah menggunakan kata ganti nama ketiga (penulis sebagai pencerita bukan sebagai aku). Sila hantarkan SINOPSIS, CONTOH SATU BAB dan BIODATA kepada Cik Norashikin Wahid (ashikin@pts.com.my).

5). NOVEL ISLAMI
Novel Islami harus meliputi salah satu daripada topik-topik berikut:
a). Cinta Islami
b). Perbandingan Agama
c). Kisah perjuangan orang dahulu dan sekarang
d). Adaptasi watak-watak dominan dalam sejarah Islam
e). Isu-isu semasa Islam dan kesan kepada masyarakat Gaya penulisan adalah gaya penulisan novel popular tetapi masih menggunakan bahasa Melayu tinggi dan syariah-compliant.

Sila hantarkan SINOPSIS, CONTOH SATU BAB dan BIODATA kepada Cik Nurul Hafizah M.Mokhtar (nurulhafizah@pts.com.my / 016-6611 764)

Sila maklumkan bidang penulisan tuan kepada editor setiap syarikat yang berkaitan. Setiap editor akan menerangkan setiap pertanyaan tuan berkaitan penerbitan. Hubungi kami di:

pejabat editorial PTS,
No 9-1 & 11-1,
Jalan Wangsa Setia 3,
Wangsa Melawati,
53300 Kuala Lumpur
Telefon: 03-4142 7416 / 7413
Faksimili: 03-4142 7415
Emel: editorial@pts.com.my

Terima kasih.

Tuesday, February 26, 2008

Novel-novel PTS

Salam hormat,

Kepada semua pembaca budiman....

Berita baik kepada semua peminat novel. Kalian akan dapat 'mengenali' dengan lebih dekat novel-novel yang dikeluarkan oleh PTS melalui blog ini.

Antara anak syarikat PTS yang menerbitkan novel adalah:

1). Litera (karya terjemahan sahaja)
2). Fortuna
3). PTSOne
4). Millennia

Serba ringkas berkaitan genre yang diterbitkan oleh anak-anak syarikat tersebut:

1). Litera
Inspirasi, Cinta Islami, Fantasi, Thriller.

2). Fortuna
Inspirasi, Sejarah, Klasik, Thriller, Sci-fi, Cerita Rakyat, Kisah Benar, Ketenteraan. Kepada yang berminat untuk menulis boleh hubungi Cik Norashikin Wahid (Email: ashikin@pts.com.my No. Telefon: 016-6611466).

3). PTSOne
Menerbitkan novel kanak-kanak dan remaja.

4). Millennia
Novel Islami bertemakan cinta, perjuangan, isu semasa dan motivasi. Kepada yang berminat boleh menghubungi saudara Mohd Ikram Wazir (Email : ikram@pts.com.my No. Telefon : 016-6611 649) dan saudari Nurul Hafizah Muhamad Mokhtar (Email : nurulhafizah@pts.com.my No. Telefon : 016-6611 764)

  © Blogger template 'TotuliPink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP