Monday, May 19, 2008

Novel : Dunia Belum Berakhir


“Demi mencicip kemanisan, kita perlu mengupas kepahitan.”



Itu kata-kata yang diperoleh daripada pembacaan novel ini. Mungkin ada yang berkata, itu hal yang biasa. Mana mungkin kejayaan boleh diperoleh tanpa usaha gigih dan pengorbanan.

Hal itu betul. Namun ia menjadi sesuatu yang luar biasa apabila kejayaan itu diperoleh oleh seseorang seperti Hamid. Anak sulung yang terpaksa membina hidup daripada kerusi roda. Dia terpaksa bertatih pada saat orang sudah berlari. Sepertinya cubaan hidup untuk Hamid belum lengkap, keluarganya terlalu jauh dari kesempurnaan.

Ayahnya tidak berfungsi sebagai ketua keluarga. Hanya ibunya yang menyambung hidup mereka sekeluarga dengan menjaja kuih. Namun, sedangkan burung phoenix bangkit daripada abunya, begitu juga Hamid.

Bagi Hamid, datanglah seribu badai sekalipun dia tetap tidak akan tumbang. Dia akan tetap melawan biar pun terpaksa bertongkatkan hati. Dunia baginya hanya akan berakhir sekiranya matanya sudap pejam tertutup. Selagi matanya celik, selagi dia masih gagah menyorong kerusi rodanya, selagi itulah dunia belum berakhir.

Ini hanya secebis kisah hidup yang boleh diambil daripada novel ini. Banyak lagi kisah pengorbanan yang boleh membuat kita berfikir tentang diri kita sendiri. Berfikir berkenaan upaya dan usaha kita untuk bangkit daripada abu kegagalan.

0 comments:

  © Blogger template 'TotuliPink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP