Sunday, October 19, 2008

Bukan Yang Pertama

Tajuk: Bukan yang Pertama

Penulis: Salina Ibrahim

Cetakan pertama: 2009
ISBN: 978-983-3603-63-3
Penerbit: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Harga: RM 34.00 (Sem. Malaysia), RM 37.00 (Sabah & Sarawak)
Tebal: 800 halaman

“Sesuai dengan struktur novel bersiri, Bukan yang Pertama memenuhi satu daripada ciri penulisan novel bersiri dengan mewujudkan elemen 'cliff-hanger' pada akhir setiap episod. Elemen ini meletakkan pembaca dalam keadaan tertanya-tanya, dan ada ketikanya terkejut, dan ada waktunya menahan nafas dalam jerutan saspen yang mendebarkan. Unsur 'cliff-hanger' ini menguja sensitiviti pembaca di samping menempatkan pembaca pada takah tidak sabar untuk mengikuti kisah selanjutnya,”

Dr. Amida Abdulhamid – Pengkritik Sastera

Yasmin Zulaikha Basri, graduan universiti tempatan pulang ke kampungnya setelah gagal mendapat peluang pekerjaan di ibu kota. Di kampungnya, dia mengambil alih perusahaan kecil kudapan tradisi yang diusahakan oleh ibunya bersama Hasniah, ibu tunggal beranak tiga.

Sememangnya dia seorang wanita yang cukup tabah. Memikul tanggungjawab sebagai usahawan di desa sendiri, dia turut menggalas tugas sebagai anak solehah dan dalam masa yang sama dia harus menjadi contoh teladan buat dua orang adik angkatnya, Anis dan Azlan.

Berbekalkan didikan agama dan ilmu yang diperoleh semasa menuntut di universiti, sedikit demi sedikit dia mula memahami nilai falsafah di sebalik tugasnya yang penuh dengan cabaran. Dia cuba memahami tuntutan syarak dengan menjadi tuan rumah yang baik, belajar menjana ekonomi dengan cara tersendiri dan cuba menjadi anak muda contoh yang bakal mewarisi tampuk kepemimpinan desa.

Sudah lumrah kehidupan, antara hal peribadi dengan urusan kerjaya pasti akan bercanggah. Anis, gadis yang memberontak pulang ke kampung setelah digantung kolej. Tidak cukup dengan itu, setelah pulang ke kampung, tingkahnya yang semberono telah mencetuskan kebimbangan pada keluarganya.

Yasmin Zulaikha juga harus menangani hal Jason, pemuda yang pada asalnya adalah tetamu di homestaynya. Jason tertarik dengan agama Islam namun niat murninya itu ditentang hebat oleh keluarganya.

Watak Ustaz Mustakim, duda beranak tiga muncul menagih kasih Yasmin Zulaikha. Di sini pembaca akan berteka-teki mengenai pilihan hati Yasmin Zulaikha apabila mucul watak Umar Khalil, kenalan ketika dia menuntut di universiti.

Emosi pembaca pasti terusik apabila penulis mula menjalin plot cerita cinta tiga segi antara Hasniah, Ustaz Mustakim dan Yasmin Zulaikha. Apakah kesudahan konflik ini? Apakah Yasmin Zulaikha akan menerima cinta Ustaz Mustakim?

Watak Yasmin Zulaikha diangkat sebagai wanita muda yang bersemangat waja, berani menongkah arus, berwibawa dan penuh keterampilan dalam aspek kepemimpinan. Beliau sedaya upaya berjuang merentasi pelbagai rintangan dan tidak pernah menyerah kepada kegagalan.

Bukan yang Pertama mengangkat dan mempersembahkan alihan konsep cinta, perjuangan, intelektual dan survival hidup yang selari dengan syariah Islam. Penceritaan dengan plot yang berturutan mengikut kronologi masa, tempat, emosi dan konflik disusun kemas. Bahasanya cukup mudah dan diselangselikan dengan terjemahan ayat-ayat Quran dan hadis menambahkan lagi rencah dalam penceritaannya.

0 comments:

  © Blogger template 'TotuliPink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP