Monday, July 14, 2008

MEKAR SAKURA DI MIMBAR CINTA




Judul: MEKAR SAKURA DI MIMBAR CINTA

Penulis: ILHAM HAMDANI

ISBN: 978-983-3603-82-4

Penerbit: PTS Millennia Sdn. Bhd.

Harga: RM 15.50 (Sem. Malaysia) / RM 18.50 (Sabah/Sarawak)

Ketebalan: 181 halaman

Cetakan pertama: 2007


Sorotan mata tertancap pada ranting-ranting bunga sakura yang sedang mekar, refleksi tasik membiru, menimbulkan satu sensasi yang menenangkan jiwa. Bangkit, teringatkan betapa murninya cinta Yang Maha Satu.

Mekar Sakura di Mimbar Cinta - Antalogi cerpen karya Ilham Hamdani yang pernah tersiar di beberapa akhbar utama Malaysia dan majalah keluaran tempatan dihimpunkan menjadi satu koleksi yang berjaya melahirkan kelainan dalam dimensi cinta kepada Tuhan.

Ketakjuban penulis terhadap budaya Negara Matahari Terbit, jelas terpancar dalam karya ini kerana kebanyakan latar penceritaannya berkisar mengenai watak yang menganuti budaya Jepun. Inti pati karyanya lebih menjurus kepada perjuangan dalam menyebarkan Islam dalam bentuk yang cukup halus.

Permulaan dalam setiap bab begitu meruntun minat pembaca. Ilham Hamdani bijak mengadun unsur Islami dalam karyanya hingga ia mampu membuai perasaan pembaca dengan keindahan kata-katanya hingga meresap setiap impian yang tersirat di dalamnya.

Skop yang diperluas dengan babak yang tidak terikat dengan satu isu, lalu membuka falsafah Islam dalam setiap klimaks antaranya, pengorbanan Maisarah untuk berkongsi kasih Thilmisani bagi membimbing saudara baru, Eriko dan kebimbangan Thilmi terhadap Saya kerana perbezaan pegangan agama dan budaya ketika gadis itu menawar cintanya.

“Cinta kami berputik dari bunga-bunga Islam. Dan, harap saya hanya satu, kelak berbuah jujuh dengan zuriat soleh dan solehah. Sungguh-sungguh, cinta ini kami baja dengan Islam dan mengairi dengan iman...” (Cinta Maisarah Sufiah)

0 comments:

  © Blogger template 'TotuliPink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP